Tijekom krize poduzetnici trebaju biti hiperkonzervativni u svojim projekcijama. Život iz mjeseca u mjesec, iz dana u dan, što je nesretna realnost za mnoge tvrtke u ovom trenutku, nije pravi način da živite svoj poslovni život. Kao poduzetniku vaš je posao predvidjeti činjenicu da će stvari poći po zlu tako da kad one uistinu i pođu pođu po zlu još uvijek imate dovoljno snage da izdržite sljedećih godinu dana – čak i bez prihoda.
Počnite analizirati svoje fiksne troškove, a zatim analizirajte i one koje biste mogli „srezati“. Cilj je steći povjerenje u to da je vaše poslovanje sposobno preživjeti i najgore scenarije.
Pritom je vrlo važno promatrati stvari što je moguće objektivnije i zapitati se „S resursima koje trenutačno imam na raspolaganju, je li ovo sada dobar posao“. Je li vaše poduzeće bilo uspješno jučer ili prije mjesec dana, nije važno. Ono što je važno jest da donesete racionalnu odluku o tome gdje alocirati svoje resurse i pozornost u ovom trenutku.
Kako bi se donosile racionalne odluke, ključno je sebi priznati gdje je vaše mjesto u vrijednosnom lancu. Za ilustraciju ćemo se poslužiti dvama primjerima – putovanja i restorani.
Ako želite putovati u Ameriku ili Afriku to ćete moći ostvariti jedino letom zrakoplovom, za što ne postoji odgovarajući supstitut. No bez obzira na to, u situaciji globalnog širenja epidemije koronavirusa postalo je odmah jasno da putovanja nisu gola nužnost, kao što je to hrana, sigurnost ili održavanje zdravlja.
Hrana je stoga roba koja je otporna na šokove jer će ljudi uvijek trošiti novac na nju. Međutim, to ne znači uvijek da su pružatelji usluga posluživanja hrane (npr. restorani) otporni na šok kao i sami sirovi proizvodi. Restorani se uvijek mogu suočiti s problemima jer se ljudi vrlo lako mogu „prebaciti“ s tog cjenovno višeg elementa u vrijednosnom lancu na kuhanje kod kuće jednostavno izbaciti iz lanca dodanu vrijednost usluge.
S tako malo uvida u to kako će izgledati sljedeći tjedan, a kamoli sljedeća godina, vaš je najsigurniji ulog usvojiti poslovni model koji omogućuje maksimalni potencijal prilagodbe. Sve više vidimo kako se nova vrsta poduzetnika odlučuje za fleksibilnije, manje fiksne poslovne modele u kojima nemaju nužno ugovore u kojima moraju ostati 12 ili više mjeseci. To je upravo razlog zbog kojeg su zajednički radni prostor i usluge koje su paralelne s njim sada toliko popularne – njihova sama premisa jest poduzetnička fleksibilnost.
Jedan od načina prihvaćanja fleksibilnosti u poslovanju je diverzifikacija toka vaših prihoda. Diverzificirani tok prihoda ne znači samo više prihoda, već i više načina za postizanje većeg broja korisnika s bitno drugačijim potrebama kao posljedicom ove krize.
Način razmišljanja je također jednako važan ovdje. Iako može biti primamljivo žuriti s „trendovskim” proizvodima poput zaštitnih maski ili sredstava za dezinfekciju, veće i bolje kapitalizirane tvrtke vjerojatno će riješiti tu zagonetku brže nego li to može bilo koji pojedinac. Potrebno je pomiriti se s činjenicom da bi vaš posao mogao biti i prolazna, samo vremenski ograničena prilika. Ovisi o tome kako definirate svoj „posao” – kao poduzetnik radit ćete na kontinuiranom razvoju, zarađivanju novca i uspjehu bez obzira u kojem to bilo obliku.
Uspjeh u poduzetništvu, posebice tijekom pandemije, gotovo nikada nije slučajan. To je rezultat pažljivog pozicioniranja i dubokog shvaćanja „mikro” i „makro” konteksta vaše industrije. Počnite proučavati one tvrtke koje napreduju u svjetlu krize i učiti što one rade drugačije. Osiguranje održivosti vašeg položaja ključno je ako želite izbjeći da kasnije budete istjerani s tržišta. Time vaš posao postaje znatno atraktivniji za ulagače i partnere.
Sklopiti novi ugovor, a kamoli postizanje bilo kakve konkurentske prednosti, težak je posao. Važno je priznati da ne možete biti veliki u svemu i apsolutno nema ništa loše u potrazi za kratkoročnom pomoći. Međutim, odabir konkurenta za suradnju ne dolazi prirodno većini poduzetnika. Teško je za svakoga, a posebice za one s izraženim poduzetničkim duhom, tako razmišljati, jer je prirodna želja pobijediti konkurenciju. Međutim čak i u sadašnjem stanju možete zamisliti kako bi se igrači unutar industrije željeli udružiti zbog „pečenja pite“. Sve se svodi na ovo: biste li radije imali 50% (ili manje) velike pite, ili 100% male pite.
U osnovi, poduzetništvo je vježba u skretanju i reagiranju na blokade na cesti. Ni epidemija koronavirusa ne razlikuje se mnogo od toga. Pokušajte joj pristupiti s istom racionalnošću i čvrstoćom kao i svakoj drugoj blokadi na cesti. COVID-19 je samo najnoviji šok, premda velikih razmjera. Naši životi su stalna prekretnica – kontinuirana serija većih i manjih lekcija.
Sadržaj internetske objave isključiva je odgovornost razvojne agencije IGRA Grada Ivanić-Grada.
„Razvoj usluga Razvojne agencije IGRA s ciljem unaprjeđenja informiranja za poduzetnike”