Postavljanje poslovnog Facebook profila

Želite li Facebook mrežu koristiti u poslovne svrhe važno je znati da Facebook ima tri različite opcije izrade Facebook identiteta – izradu stranice, grupe ili profila.

 

Na profil možete dodati ograničen broj prijatelja (5 000), ukoliko ga ne koristite isključivo kao privatna osoba, kršite uvjete korištenja Facebooka, što može rezultirati trajnim uklanjanjem vašeg profila na ovoj društvenoj mreži. Ipak, ako na poslovnom profilu imate nekoliko tisuća prijatelja, kako ne biste ponovno kretali od nule, Facebook nudi opciju pretvaranja profila u stranice, što će vaše „prijatelje“ u nekoliko klikova pretvoriti u fanove.

 

Također, ako želite poboljšati poslovanje korištenjem društvenih mreža, ni stvaranje Facebook grupe nije najbolji odabir. Sadržaj takvih grupa nije vidljiv korisnicima koji nisu članovi, a također ga ne pronalaze ni tražilice, što ne ide u vašu korist jer želite biti što vidljiviji i dostupniji.

 

Ukoliko je želja za širenjem posla i vidljivosti vaših proizvoda i usluga primarna, tada je najbolji odabir kreiranje stranice. Jedan od prvih koraka u njenom kreiranju je odabir kategorije.

 

Facebook će vam ponuditi ove kategorije: Lokalni posao ili mjesto, Poduzeće, organizacija ili institucija, Brand ili proizvod, Izvođač, bend ili javna ličnost, Zabava i Svrha ili zajednica. Izaberite kategoriju koja najbolje odgovara vašem opisu posla, a zatim odaberite ime stranice. Ono mora biti jasno i logično, primjerice naziv vašeg modnog brenda, restorana i sl.

 

Nakon toga, slijede još dva jednostavna koraka prije nego vaša stranica bude online – postavljanje korisničke slike (kao najbolji odabir korisničke slike pokazalo se postavljanje logotipa, a ne fotografije s mnogo detalja) i slike zaglavlja (možete ju češće mijenjati i biti slobodniji u izboru, a zatim i upisivanje osnovnih podataka vezanih uz vaše poduzeće ili proizvod.

 

 

UPRAVLJAČKE ULOGE

Pet je dostupnih upravljačkih uloga za vođenje Facebook stranice. To su Admin, Editor, Moderator, Advertiser i Analyst. Svatko od njih ima različite ovlasti, a samo Admin može mijenjati i dodjeljivati uloge. Administratori ujedno imaju i najviše ovlasti, a osim već spomenute, mogu uređivati stranicu i dodavati aplikacije, pisati, objavljivati ili uklanjati objave, slati i odgovarati na poruke, odgovarati na komentare ili ih brisati,  uklanjati osobe koje krše pravila Facebooka ili stranice ili koji vrijeđaju vas ili druge korisnike i ometaju redovno funkcioniranje stranice.

 

Također, oni mogu stvarati oglase, vidjeti statistike posjećenosti stranice i dosega objava, kao i vidjeti tko je postavio objavu ili odgovorio na neki komentar ili poruku, ukoliko postoji više ljudi koji sudjeluju u vođenju stranice. Kad je u pitanje vođenje Facebook stranice, Editor je idući po razini ovlasti koje ima, dok Analyst može vidjeti samo statistiku i imena administratora koji su postavljali objave i komentare. Ako se pitate kako drugima dodijeliti ulogu, odgovor je – vrlo jednostavno! Opciju upravljanja ulogama naći ćete s lijeve strane preglednika nakon što pritisnete opciju „Postavke“.

 

Prvo, osoba kojoj želite dodijeliti određenu ulogu mora kliknuti na gumb „Sviđa mi se“ na vašoj stranici. Tek ju tada možete pronaći upisujući ju u za to predviđeno mjesto na kontrolnoj ploči stranice.  Ako vam je prijatelj, upišite samo početna slova imena i lako ćete ju pronaći među listom prijatelja, a ukoliko niste prijatelji na Facebooku, upišite njihovu e-mail adresu. Odabrana osoba uskoro će o tome dobiti obavijest ili e-mail i može započeti s radom.  Upravljane ulogama odnedavno je olakšano i izmijenjeno Business Manager sučeljem, o čemu možete čitati u nastavku teksta. Ukoliko ga ne koristite, onda je gore opisani način najlakši za određivanje uloga na stranici.

 

 

POSTAVKE

Klikom na „Postavke“, otvara se cijeli niz kategorija koje možete nadopunjavati, mijenjati i uređivati onako kako vam najbolje odgovara za uspješno vođenje Facebook stranice. Ovdje možete upravljati ulogama, odrediti tko može postavljati objave na vašem profilu (zidu), tko vas može kontaktirati privatnom porukom, postaviti tag na fotografiju i sl. Također, u „Postavkama“ se nalazi i opcija „Merge Pages“, kako biste dvije istovjetne stranice mogli spojiti u jednu i na taj način dobiti više fanova i veću vidljivost, a nudi vam se i mogućnost da odredite želite li unaprijed blokirati komentare koji sadrže određene neprimjerene riječi.

 

 

RUBRIKA ABOUT

Osim što je važno promišljeno podesiti postavke, jednako je važno dobro ispuniti rubriku „About“. Ovdje možete promijeniti kategoriju stranice ili njen naziv, upisati kratki i dugi opis djelatnosti ili proizvoda, upisati tri riječi koje najbolje opisuju ono čime se bavite,  ali i dodati neke osnovne informacije, poput e-mail i web adrese i telefonskog broja. Budite jasni i precizni, mislite na postojeće i buduće klijente, omogućite im što jednostavnije snalaženje na stranici i pružite im dovoljno informacija, kako bi vas što brže i lakše mogli kontaktirati.

 

 

STATISTIKA

Facebook Insights“ jedan je od najvažnijih alata koji vam pomažu u praćenju aktivnosti vaše Facebook stranice. Klikom na tab „Insights“, koji se nalazi u lijevom kutu ispod „Upravljanje stranicom“, otvara se cijeli niz vrlo preglednih podataka koji pomažu u uspješnom vođenju stranice, na način da vam ukažu na pozitivne i negativne strane dosadašnjeg provođenja aktivnosti, pokažu koliki je bio domet određene objave i koliko se ljudi i na koji način aktivno uključilo u njeno komentiranje ili dijeljenje. Također, ako „boostate“ objave, tj. ako objavu dodatno promovirate tako što ju plaćate, uvijek je korisna informacija do koliko je osoba objava došla i jesu li ju vidjele zato što je sponzorirana ili su ju vidjele nevezano za to. To vam govore „Organic Reach“ i „Paid Reach“.  Kada „boostate“ određenu objavu, možete precizno targetirati korisnike, odnosno odabrati kojim korisnicima će se objava prikazivati, vezano uz njihovu dob, geografsku lokaciju ili interese.

Statistika također pokazuje i ukupan broj fanova, broj fanova od tjedna u kojem se nalazite, ali i od tjedna prije njega. Također, za svaku objavu možete vidjeti kojeg je tipa (link, fotografija, tekstualna objava ili video) i tako saznati koje su objave najpopularnije i koje potiču najveći broj korisnika na aktivno sudjelovanje. „Net Likes“ je broj onih koji su iz nekog razloga prestali biti vaši fanovi. Povećava li se taj broj, to će biti jasan znak da u nečemu griješite. U rubrici „Engagement“ ili „Uključenost fanova“, osim broja onih koji su komentirali vaše objave, označili da im se sviđaju ili ih podijeliti, možete vidjeti i broj onih sakrili objave ili prijavili ih kao spam.

Još jedna vrlo korisna stvar je i tablica u kojoj se nalaze podaci o stranicama sličnog sadržaja, pa se vrlo jednostavno možete usporediti s konkurencijom. Možete vidjeti broj ljudi koji njih prate, broj tjednih objava, broj novih fanova i njihovu tjednu aktivnost. Imajte detaljan uvid vašu statistiku jer je iznimno korisna i jednostavna za praćenje, a ujedno vam daje povratnu informaciju vaših korisnika i usmjerava vas prema boljoj organizaciji sadržaja i boljem nastupu na ovoj društvenoj mreži općenito.

 

 

POGREŠKE KOD VOĐENJA FACEBOOK PROFILA

Imate sve – sjajno ispunjene rubrike, atraktivnu profilnu fotografiju i istaknut logo, pa i sjajan proizvod ili uslugu koji samo čekaju da ih se otkrije. Ipak, broj novih fanova ne raste, a aktivnost postojećih je na nuli.  Postoji nekoliko mogućih razloga zašto je tome tako.  Za lošu statistiku, dovoljno je da griješite u samo jednoj od njih, ali uglavnom se radi u cijelom nizu pogrešaka koje će vam zagarantirati neuspjeh. Prva i najčešća pogreška je nekontinuirano održavanje stranice. Konkretno, to znači da u jednom mjesecu imate pojačanu, moguće i svakodnevnu aktivnost, dok u drugom imate svega par objava, a u trećem nijednu. Zatim se ponovno vraćate redovitijem ažuriranju stranice, ali mnogi fanovi su vas u međuvremenu zaboravili ili su otišli konkurenciji.

Redovitost i jasan raspored objava nalaze se u vrhu onoga od čega ni pod koju cijenu ne biste smjeli odustati. Još jedna od čestih pogrešaka je ignoriranje fanova. Postave li vam pitanje u inbox, pokušajte u najbržem mogućem vremenu i odgovoriti na njega, a ne zanemariti ili zaboraviti na poruku. Isto tako, odgovorite na svaki komentar, primjedbu ili pohvalu ispod objava. Na taj način potičete daljnju komunikaciju i ostvarujete određenu prisnost sa trenutnim i potencijalnim klijentima i dajete im do znanja da su vam važni i da cijenite njihovo mišljenje. Nemojte brisati kritike i negativne komentare, svako mišljenje i stav su dobrodošli, osim eksplicitnog ili neutemeljenog vrijeđanja. Tada posegnite za opcijom „Hide“.  Osoba koja je ostavila komentar i dalje će ispod posta vidjeti vlastiti komentar, ali nitko drugi osim nje neće. Na taj način spriječit ćete daljnji razvoj svađe ili niz negativnih komentara.

Iduća pogreška je agresivno reklamiranje vaših proizvoda i/ili usluga. Naravno, cilj je poboljšati prodaju, ali to ćete ostvariti dugoročno i uz pomno kreiranje sadržaja koji, osim promotivnog karaktera, mora biti i zabavan i edukativan. Facebook korisnici su ionako zatrpani različitim oglasima, popustima i akcijama. Iskoristite Facebook u vlastitu korist, objave mogu biti prodajnog karaktera čak i ako nisu eksplicitno prodajne.

 

 

PRAVILA I OGRANIČENJA

Najčešće (ne)namjerno kršenje pravila koje viđamo na ovoj društvenoj mreži je nepoštivanje pravila o nagradnim igrama. Strogo je zabranjeno pozivanje fanova da neku objavu podjele na vlastitom profilu ili profilu nekoga od prijatelja, kao i da tagaju prijatelje u komentarima, kako bi imali veće šanse da osvoje nagradu. Isto tako, nije rijedak slučaj da, primjerice, noćni klubovi koji imaju promotore, od promotora traže da cover fotografiju službene stranice noćnog kluba postave i kao cover fotografije na njihovim privatnim profilima.  Takav način promocije također je zabranjen.

Ako vaša djelatnost uključuje prodaju alkoholnih pića, duhanskih proizvoda ili „proizvoda za odrasle“, tada u postavkama obavezno zabranite pristup stranici osobama mlađima od 18 godina. Ukoliko vodite stranicu casina, kladionice ili bilo kojeg drugog oblika klađenja i igara na sreću, morat ćete prvo zatražiti autorizaciju od Facebooka, a tek onda postavljati sadržaj. Stranicu ne bi smjele posjedovati niti ljekarne koje u svojoj ponudi imaju lijekove koji se izdaju na liječnički recept, već samo one koje nude isključivo lijekove koji se mogu kupiti bez recepta.  Ukoliko ne poštujete ova pravila ili ih pokušate zaobići, Facebook vas može, kao i u slučaju otvaranja privatnog profila u poslovne svrhe, kazniti trajnim gašenjem vaše stranice.

Offline komunikacija i tradicionalne metode vođenja poslovanja sve se više pomiču na margine. Ako već niste, obavezno otvorite vlastitu Facebook stranicu.

 

 

Sadržaj internetske objave isključiva je odgovornost razvojne agencije IGRA Grada Ivanić-Grada.

 

 

„Razvoj usluga Razvojne agencije IGRA s ciljem unaprjeđenja informiranja za poduzetnike”