Ako je ono što radite izvan vašeg uredskog ili drugog redovnog posla vaša istinska strast, zašto onda ne biste razmislile i hobi pretvorile u svoju karijeru? Napokon, vjerojatno želite voljeti posao kojim osiguravate svoju egzistenciju, pogotovo stoga što ćete veći dio života provesti radeći upravo taj posao.
Međutim, za pokretanje uspješnog posla trebat će više od same strasti. Trebat će vam vremena, predanosti, planiranja, malo rizika i hrabrosti.
Trebate li pokrenuti posao?
Dok se igrate s idejom da svoj hobi ili usputnu zanimaciju pretvorite u posao, postoji jedno pitanje koje biste si prvo trebale postaviti. Trebate li pokrenuti posao?
Uobičajeno je to pitanje izvedivosti, i to ćemo uskoro pokriti, ali kad prilagođavate hobi, treba razmotriti jednu dodatnu komplikaciju. Možda više nećete uživati u njemu. Pritisak rada prema rasporedu, ostvarivanje financijskih ciljeva i očekivanja kupaca jednostavno mogu oduzeti zabavu, učinak opuštanja i osobno zadovoljstvo.
Postoji mogućnost kako ćete na kraju aktivnost toliko prestati voljeti kao posao da se više nikada ne želite njome baviti. Ta temeljna promjena je nešto na što morate biti spremne. Razmislite dugo i dobro prije nego što napravite prvi korak i zapitajte se: “Ako ovo ne uspije kao posao, bih li mogla živjeti s time da se više nikada ne bavim svojim hobijem?”
Ako je odgovor negativan, uštedite malo boli svome srcu i odaberite neki drugi smjer u životu. No, ako je odgovor potvrdan ili ako niste sigurne, onda je barem vrijedno istražiti kako bi mogao izgledati vaš hobi kao posao. Donosimo vam 10 koraka koji će vam pomoći dočarati cjelovitu sliku vašeg novog poduzetničkog pothvata.
10 koraka kako svoj hobi pretvoriti u posao
Jednostavna odluka kako ćete svoj hobi pretvorite u posao nije cilj. Naravno, želite raditi na nečemu što volite, ali što još želite od svog posla?
Namjeravate li napustiti svakodnevni posao i raditi ga puno radno vrijeme? Tražite li samo usputnu zaradu? Želite li jednostavno izazov ili čak samo slobodu da sami nešto napravite?
Postavite si ova pitanja i bez previše osjećaja odredite što očekujete od otvaranja vlastitog posla. Jasno postavljeni ciljevi mogu vam pomoći da ostanete na svome putu i sjetite se zašto ste uopće odlučile postati poduzetnice.
Mnogi poduzetnici upadaju u zamku zaljubljenosti u proizvod ili poslovnu ideju. Početi s nečim što je vaša strast može biti još opasnije. Zbog toga trebate provesti istraživanje tržišta kako biste bili sigurni kako vaša poslovna ideja nije privlačna samo vama.
Ovim postupkom jednostavno saznajete više o svom potencijalnom kupcu. Postavljate pitanja, gledate trenutnu situaciju na tržištu, analizirate konkurente i identificirate svoje ciljno tržište.
Nemojte se previše izgubiti u ovoj fazi, jer ona se brzo može pretvoriti u prepreku da vaše poslovanje ikad izađe iz idejne faze. Učinite točno onoliko koliko je potrebno da provjerite je li vaša ideja dobro promišljena te ima li potencijala na tržištu. Vjerojatno ćete se često vraćati na ovaj korak tijekom svog poslovanja te se u ovoj fazi ne biste trebale brinuti o istraživanju svake pojedine mogućnosti.
Druga polovica vašeg istraživanja je identificiranje poslovnog modela. Lako je imati ideju i uskočiti u razvoj proizvoda ili brenda, ali ako ne razumijete u potpunosti kako ćete zapravo zaraditi, nikada nećete pokrenuti posao.
Jednostavno rečeno, morate znati:
Također morate razmotriti kako ćete zapravo prodati proizvod. Hoće li to biti model pretplate? Jednokratna kupnja? Prihod od oglasa? Franšiza, leasing ili nešto treće.
Pronađite platformu koja odgovara vašoj bazi kupaca, poslovnoj ponudi i strategiji cijena. Samo budite sigurni da bilo koji model koji odaberete donosi više novca od vaše potrošnje. I da budemo jasni, uvijek se u hodu možete prilagoditi trenutnome stanju na tržištu, ali bolje je odmah krenuti sa snažnijom nogom naprijed.
Provele ste istraživanje i uspostavile poslovni model, ali ovdje je problem, sve je to hipotetski. Mislite da postoji prilika. Mislite da znate svog idealnog kupca i kako mu prodati vaš proizvod, ali niste sigurne.
Dakle, prije nego što krenete punom snagom naprijed, trebat ćete potvrditi svoju ideju. Već ste učinile ponešto od ovoga kada ste postavljale pitanja o potencijalnim kupcima, ali ovdje testirate hoće li oni uistinu kupiti vaš proizvod.
Nekoliko načina na koje to možete učiniti: objavljivanje odredišne stranice s informacijama o skoroj dostupnosti proizvoda, preuzimanje predbilježbi za vaš proizvod, prodaju proizvoda u ograničenoj seriji, pokretanje crowdfunding kampanje, pa čak i prikazivanje digitalnih oglasa. Postoji mnogo načina za testiranje, a vaša metoda ovisi o vašem poslovnom modelu.
Ključ uspješne potvrde vaše ideje je da krenete s metrikom uspjeha na umu, odnosno konkretnim brojevima. Bilo da se radi o broju prijava za vaš newsletter, broju predbilježbi ili konverzijama u oglasima, morate točno znati koji broj predstavlja uspjeh za vaš posao.
Ako otkrijete da vaša ideja postiže dovoljnu privlačnost na tržištu, vrijeme je da stvari stavite na papir. Pisanje poslovnog plana pomaže vam da sve što ste do sada napravile učinite preglednim te da utvrdite jeste li pokrile sve osnove. Ovdje organizirate sva svoja istraživanja tržišta, poslovne ciljeve, operativne troškove i razmišljate o dugoročnim ciljevima i prekretnicama.
Ne trebate brinuti o sastavljanju poslovnog plana na više od 30 stranica, možete početi s „vitkim“ planom. Lean planiranje jednostavnija je i učinkovitija metoda poslovnog planiranja koja omogućuje vašem planu rast i prilagodbu vašem poslovanju. I dalje ćete imati svu potrebnu dokumentaciju ukoliko planirate aplicirati na ESI fondove, zatražiti zajam ili potražiti investitore, ali trebat će puno manje vremena da sve skupite. Ako niste sigurne odakle započeti sa svojim poslovnim planom, možete zatražiti pomoć od vaše lokalne razvojne agencije.
Početne i operativne troškove ćete definirati tijekom postupka poslovnog planiranja. Ali morat ćete urediti i ostatak financijskog plana. Popratna dokumentacija predstavljaju snimak vaše trenutne monetarne situacije, zdravlja vašeg poslovanja i svih budućih očekivanja koja ste prognozirale. Trebat će vam:
Na početku vam je najznačajniji financijski plan koji prati vaše poslovanje i utvrđuje područja koja treba poboljšati. Ako se planirate prijaviti na ESI fondove, zatražiti zajam ili poslovnog partnera ovo će biti presudan dio za uspješno ostvarivanje vašeg cilja.
Na kraju, morat ćete urediti i svoje osobne financije. To znači razumijevanje vaše trenutne financijske situacije, onoga što možete priuštiti svome poslovanju te hoće li vaš osobni kreditni rejting utjecati na vaše poslovanje.
Potencijal vašeg poslovanja može brzo splasnuti ako ne dosegnete svoje kupce. Zato je vrlo važno da istražite i upoznate neke marketinške osnove od samog početka. Postoji mnoštvo jeftinijih izvan mrežnih marketinških metoda koje možete uzeti u obzir, kao i prakse digitalnog marketinga koje morate imati na umu.
Svakako postavite web mjesto i društvene kanale za svoje poslovanje, to će vašim potencijalnim kupcima dati jednostavnu žarišnu točku koju možete koristiti kako za digitalne tako i za fizičke marketinške materijale. Također biste mogli razmotriti prikazivanje digitalnih oglasa na Google pretraživanju i Facebooku, što može biti jeftina metoda za izgradnju baze klijenata.
Ključ uspješnog marketinga vašeg poslovanja je pojavljivanje i povezivanje sa svojim kupcima tamo gdje se nalaze. Ne držite se samo jedne platforme, testirajte više kanala komunikacije i pratite što dovodi do veće konverzije. I ne trošite novac na TV oglase ako je vaša baza klijenata uglavnom u ranim 20-ima, taj bi novac mogao biti bolje marketinški potrošen na njih. Budite spremne pokušati, ne uspjeti i pokušati ponovo dok sužavate svoj odabir.
Ovo se može činiti očitim korakom, ali od vitalne je važnosti za dugoročni uspjeh. Testirale ste i potvrdile svoju ideju, koja je možda dovela i do prodaje, ali sada je vrijeme da osigurate svoje prve službene kupce. Ovi kupci stječu se putem prodajnih i marketinških kanala koje ste uspostavile i predstavljaju sve što ste planirale.
Možda ćete otkriti da je ovu vrstu kupaca malo teže steći od vaših prvih kupaca, ali oni mogu biti i vaša najbolja šansa za postizanje zamaha. Ponudite promotivne popuste, poticaje, pa čak i besplatne usluge u zamjenu za recenzije i povratne informacije. Upravo ova početna skupina služi vam kao odskočna daska za izgradnju publike i pozitivne reputacije.
Iskoristite ono što naučite dok stječete ove kupce da biste poboljšale i usavršile svoj poslovni model i marketinške napore. Uz prave poticaje možete učvrstiti svoju poziciju i riješiti sve početne probleme koji bi inače odvratili manje zainteresirane kupce.
Prekretnice su nešto što ćete trebati definirati u svome poslovnom planu, ovo nisu ciljevi koje ne možete korigirati putem. Umjesto toga, trebali bi se razvijati dok vodite posao, vidite rezultate i u skladu s tim prilagođavate putanju. Iako, vjerojatno postavljate prekretnice za pokretanje poslovanja, ovi kasniji ciljevi trebali bi biti ono što namjeravate postići dugoročno.
I dok bi tu trebale biti uključene određene prodajne, operativne, pa čak i financijske prekretnice, morat ćete razmotriti i profesionalne prekretnice. Ipak ste svoj hobi pretvorile u posao i možda na svom startupu ne radite puno radno vrijeme. Stoga biste trebale postaviti ciljeve oko toga koliko dugo trebate ostati na trenutnom poslu ili koliko osobnog duga trebate otplatiti da biste uložili u svoj posao s punim radnim vremenom.
Koristite ove dugoročne ciljeve kao vodeću snagu da biste postale uspješne poduzetnice. Oni vam mogu pomoći u provođenju kratkoročnih radnji i osigurati vam da ostanete na planiranome putu bez preuzimanja nepotrebnih rizika.
Sad kad ste pokrenule svoje poslovanje, možda je vrijeme da proširite svoju mrežu i pronađete poslovnu mentoricu ili mentora – to je netko tko je već prošao cijeli ovaj postupak i može vam pomoći u vođenju kroz faze pokretanja i rasta. Mentorica može biti netko iz vaše trenutne mreže, stara poslovna kolegica, dio lokalne startup zajednice ili čak poznata poduzetnica.
Jedino što morate imati na umu je da ne biste trebale pokušavati forsirati mentorstvo. Umjesto toga, to bi se trebalo dogoditi kao prirodni dio razvoja vaše profesionalne mreže. Budite oprezne, pokažite spremnost za učenje i imajte spreman svoj poslovni plan ili prezentaciju poslovanja kako biste pokazale kako upravljate vlastitim startupom.
Budite spremne na takozvane post porođajne muke startupa
Ako ste slijedile ovih deset koraka, velika je šansa da ste uspješno svoj hobi pretvorile u posao. Ili ste možda tijekom istraživanja otkrile da vaš hobi treba ostati samo hobi.
Sjetite se samo, ako ste na kraju stvorile posao, da bi postupak mogao pokvariti nešto u čemu ste nekada uživale. A to se može poklopiti i s prirodnim razočaranjem radi svakodnevnog ritma poslovanja. Imajte na umu kako je ovo posve prirodno te kako će uvijek postojati prilike za rast i eksperimentiranje koje će ponovno ubrizgati novo uzbuđenje u vaše poslovanje.
Sadržaj internetske objave isključiva je odgovornost razvojne agencije IGRA Grada Ivanić-Grada.
„Razvoj usluga Razvojne agencije IGRA s ciljem unaprjeđenja informiranja za poduzetnike”